Karbon to nowoczesny materiał, który daje nowe możliwości.

FACT(TM) Carbon Fiber

Jedno z naszych motto brzmi: "Innovate or die". W przypadku projektowania ram i nieustającego szukania miejsc, gdzie możemy poprawić parametry i jednocześnie zmniejszyć masę ocieramy się o obsesję. Ale tylko w ten sposób mogliśmy odchudzić ramę Tarmaca SL6 o 200g i stworzyć aktualnie jedną z najlżejszych ram do XC, stosowaną w Epicu HT.

Nasze ramy i komponenty z kompozytu włókna węglowego to wizytówka naszej pracy, używanej technologii i procesu inżynieryjnego. Powstają z powodu coraz bardziej wyśrubowanych wymagań kolarzy oraz postępu, w którym bierzemy czynny udział. Niemniej przed rozpoczęciem każdego projektu wychodzimy od pytania: “po co to robić?” Jeśli jesteśmy przekonani, że to słuszna koncepcja, kolejnym etapem jest: “jak to zrobić najlepiej?” Niejednokrotnie oznacza to wytyczanie nowych ścieżek, dogłębne poznanie wielokierunkowych dyscyplin naukowych, po to, aby móc rozpocząć prace koncepcyjne, następnie przejść przez model inżynieryjny, aby optymalnie wykorzystać dostępne materiały i w efekcie wykonać modele testowe. To długa i wymagająca droga, ale każdy kto miał okazję użyć naszego produktu z karbonu FACT wie, że nie poszliśmy na skróty i efekt był co najmniej warty przedsięwziętych wysiłków.

Co to jest FACT?

Funkcjonalna Zaawansowana Technologia Kompozytowa, jest to kompleksowy proces technologiczny, stosowany na wszystkich etapach produkcji ram i części – od pierwszych szkiców po gotowe produkty. 

Karbon nie jedno ma imię

Sam w sobie kompozyt włókna węglowego różni się między innymi: włóknem, żywicą, a także splotem indywidualnym. Ponadto nie mniej istotna jest jego wzajemna orientacja, oraz dodatkowo kolejność i sposób nakładania ich na ramę (Layup Schedule Development). Nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy powyższego jeszcze bardziej nie skomplikowali. To, że zastosowany splot i układ są inne w Venge, Tarmac’u i Roubaix, jak się słusznie domyślasz, jest oczywiste. Ale, układ i ułożenie warstw są tak dobrane dla każdego z rozmiarów tych ram, aby właściwości i odczucia były takie same, dla każdego z Użytkowników naszych rowerów. Tą technologię nazwaliśmy Rider-First Engineered™. 

Innowacje inżynieryjne

Gotowy projekt ramy lub komponentu poddajemy dalszym pracom koncepcyjnym. To na tym etapie szukamy innowacji i optymalizacji, aby efekt końcowy potwierdzał, że robimy najlepsze rowery w swojej klasie. 

Jednoczęściowy suport wraz z dolnymi rurami tylnego trójkąta są już dla nas standardem w dziale rowerów szosowych. Wiele eksperymentów
i testów wykazało, że takie rozwiązanie, jest wyjątkowo odporne na przeciążenia pochodzące z mechanizmu korbowego i odwdzięcza się bardzo pożądanym, efektywnym przeniesieniem napędu. W słowach wydaje się to proste, ale zajęło nam to kilka lat.

W zależności od typoszeregu roweru możesz spotkać FACT od 8 do 12, tak aby zastosowane rozwiązanie, jak najlepiej odpowiadało oczekiwaniom konkretnego Użytkownika. Inaczej budujemy ramę dla jeźdźca rekreacyjnego, a inaczej wyścigowe maszyny S-Works.

Budowa roweru

Użycie zaawansowanych materiałów na pewno brzmi dobrze, ale bez odpowiedniej konstrukcji i geometrii niewiele znaczy. Wykorzystywana przez nas technologia skorupowa dla wszystkich elementów ramy – główka ramy, dolne i górne rury, rura podsiodłowa, górne golenie tylnego trójkąta, dolne wraz z mufą suportu pozwala na zachowywanie ciągłości i płynności przy przechodzeniu pomiędzy poszczególnymi elementami, a tym samym osiągnięcie większej wytrzymałości, sztywności przy jednoczesnej optymalizacji masy. To kluczowy punkt pracy z włóknem FACT.

Dokładamy mnóstwa starań, aby oferowane przez nas rowery spełniały Twoje (i nasze) oczekiwania, dlatego przeprowadzamy niezliczoną ilość testów w laboratorium i w warunkach rzeczywistych. Zanim cokolwiek poznasz, sami musimy być pewni i po serii testów wewnętrznych, dajemy je jeszcze naszym profesjonalnym testerom i jeśli tylko coś będzie tego wymagać wprowadzamy poprawki. A jeśli zabrniemy w ślepy zaułek, nie wahamy zacząć wszystkich prac od nowa.

Co najciekawsze a może i straszne, gdy Ty otrzymujesz nowy sprzęt, który wyznacza nowe standardy i możliwości, my już pracujemy, aby go poprawić.